پایگاه مقاومت بسیج فجر
 
یکشنبه 25 آذر 1397 -

رای به سایت :
380
محبوب
صفحه نخست ›› سایر محتوای فرهنگی ›› حوزه 208 انصار الفاطمه (س) ›› پایگاه مقاومت بسیج فجر
3
محبوب  
رای به خبر :
ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
گزارش خبری/

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
calendar
تاریخ : 1397/06/17 - 08:30

ازدواج حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه است زیرا سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند .مطابق با احادیث پیامبر اکرم (ص) به وحی الهی حضرت فاطمه را به ازدواج علی علیه السلام درآورد.

در مورد تاریخ این ازدواج چندین نظر وجود دارد که در تقویم رسمی ایران از بین این روز یکم ذی الحجه به عنوان تاریخ این ازدواج تعیین شده است.درباره تاریخ ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اتفاق چندانی میان مورخان و سیره نگاران نیست.تاریخ هایی که گاه بیان گر زمان صیغه خواندن می باشد و گاه بیانگر زمان عروسی و رفتن حضرت زهرا(س) به خانه امیرالمومنین (ع) است این تاریخ ها  عبارت اند از:

1روز اول ذی الحجه عقد فاطمه(س) و روز سه شنیه ششم همان ماه ازدواج حضرت بوده است.

2درماه شوال پس از بازگشت حضرت علی(ع) از جنگ بدر بوده است.

3بنابر روایت امام صادق(ع):عقد علی و فاطمه (ع)در ماه رمضان و ازدواج آنها در ذی الحجه سال دوم هجری بوده است.

4برخی بر این عقیده اند که: عقد حضرت فاطمه(ع)در اواخر ماه صفر و ازدواج در ماه ذی الحجه بوده است.

5عده ای نیز گفته اند که عقد در ماه ربیع الاول بوده و در همان ماه ازدواج صورت پذیرفته است.

6ابن سعد روایت کرده است که ازدواج فاطمه (س)با علی(ع)پنج ماه پس از ورود پیغمبر (ص) به مدینه در ماه رجب صورت پذیرفت و پس از بازگشت از بدر او را به خانه علی(ع) فرستاد.

 

سن ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)

علمای شیعه سن حضرت فاطمه به هنگام ازدواج از 14 سال بیشتر نگفته اند اکثر عالمان شیعه معتقدند که سن حضرت در زمان ازدواج 9 یا 10 یا حداکثر 11 سال بوده است همچنین سن امیر مومنان (ع) 21 سال و 5 ماه بوده است.

 

خواستگاران حضرت زهرا علیه السلام

آنچه مسلم است این است که حضرت زهرا(س) خواهان بسیار داشته اند زیرا از طرفی پدر ایشان چه قبل و چه بعد از بعثت از مزدان شریف و بزرگ عرب و قریش بوده اند و از طرف دیگر شخصیت خود حضرت زهرا(س)شخصیتی بسیار والا و بزرگ بود.

پیش از حضرت علی علیه السلام افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با ذختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر یک پاسخ شنیده بودند و آن این که درباره ازدواج حضرت زهرا منتظر وحی الهی است

ابن شهر آشوب در از دیگر خواستگاران حضرت اسم می برد.او می نویسید:عبدالرحمان بن عوف و عثمان بن عفان که هر دو از ثروتمندان بزرگ بودند برای خواستگاری خدمت رسول خدا رسیدند عبذالرحمان عرض کرد یا رسول الله!اگر فاطمه (س) را به من تزویج کنی حاضرم یکصد شتر سیاه آبی چشم که بارهایشان پارچه های کتان اعلای مصری باشد و ده هزار دینار مهریه اش کنم عثمان نیز اظهار داشت :یا رسول الله من هم به همین مهر حاضرم و بر عبدالرحمان برتری دارم زیرا زودتر مسلمان شده ام .پیغمبر از سخن آنان سخت خشمناک شد و برای آن که بفماند به مال آنها علاقه ندارد و داستان ازدواج داستان خرید و فروش و مبادله ی ثروت نیست.مشتی سنگ ریزه برگرفت و به جانب عبدالرحمان پاشید و فرمود:تو خیال می کنی من بنده ی پول و ثروتم و به وسیله ی ثروت خودت بر من فخر و مباهات می کنی و می خواهی به وسیله پول ازذواج را بر من تحمیل کنی؟

در جایی دیگر آمده است:دختر پیغمبر (ص)خواستگارانی داشت ،اما پدرش از میان همه پسر عمو های خود علی بن ابی طالب(ع)را برای شوهری برگزید و به دخترشان فرمودند: ((تو را به کسی به زنی می دهم که از همه نیکو خوی تر و مسلمانی پیش قدم تر است.))

 

خواستگاری حضرت علی(ع)از حضرت زهرا(س)

در روایات شیعه و سنی آمده است که عمر و ابوبکر که از ازدواج با حضرت زهرا نومید شده بودند امیرالمونین را گفتند: تو به خواستگاری او برو!

در جایی دیگر روایت شده اصحاب و انصار رسول خدا(ص)با سعد معاذ رئیس قبیله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دریافتند که جز حضرت علی علیه السلام کسی شایستگی ازدواج با حضرت زهرا علیه السلام را ندارد و نظر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز به غیر او نیست.

از این رو دسته جمعه در پی حضرت علی علیه السلام رفتند و سرانجام او را در باغ یکی از انصار یافتند که با شتر خود مشغول آبیاری نخل ها بود.آنان روی به علی کردند و گفتند:

اشرف قریش از دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواستگاری کرده اند و پیامبر در پاسخ آنان گفته استکه کار زهرا منوط به اذن خداست و ما امیدواریم که اگر تو از فاطمه خواستگاری کنی پاسخ موافق بشنوی و اگر دارایی تو اندک باشد ما حاضریم تو را یاری کنیم.

چگونگی خواستگاری حضرت علی علیه السلام

ضحاک بن مزاحم نقل می کرداز حضرت علی علیه السلام شنیدم که در مورد مراسم خواستگاری از حضرت زهرا(س)می فرمودند:موقعی که من نزد پیامبر رفتم آن بزرگوار مرا دید خندید و فرمود: یا اباالحسن !آیا برای حاجتی که داری نزد من آمدی ؟من قرابت و سبقت در اسلام و یاری کردن خود را ازآن حضرت و جهادهایی که در راه خدا کرده بودم برای آن حضرت شرح دادم.پیغمبر اکرم(ص)فرمود:یاعلی راست می گویی مقام تو بالاتر از این است که تذکر دادی گفتم: یا رسول الله فاطمه ی زهرا را برایم تزویج نما فرمود: یاعلی!قبل از تو چند نفر از مردان این تقاضا را داشتند ولی هر گاه من به فاطمه می گفتم اظهار بی میلی می کرد؛شما چند لحظه صبر کن تا من نزد او بروم و برگردم.

پیامبر خدا نزد فاطمه (س) رفت .فاطمه علیها السلام از جا برخاست و ردای پدر را گرفت و کفش هایش را درآب دست برایش آورد و دست و پای او را شست و سپس نشست پس پیامبر خدا به او فرمود:(ای فاطمه!)پاسخ داد: بلی چه می خواهی ای پیامبر خدا؟ فرمود: (علی بن ابی طالب کسی است که خویشاوندی و فضیلت و اسلامش را می شناسی و من از خدا خواسته ام که تو را به ازدواج بهترین آفریدگانش و محبوب ترین آنان در نزدش درآورد و علی از تو خواستگاری کرده است.چه نظری داری؟)فاطمه (س)ساکت ماند و صورتش را برنگرداند و پیامبر خدا کراهتی در چهره اش ندید پس برخاست در حالی که می گفت:(الله اکبر سکوت او نشانه رضایت اوست)پس جبرئیل علیه السلام نزدش آمد و گفت:ای محمد !اورا به ازدواج علی بن ابی طالب درآور که خداوند این دو را برای هم پسندید هاست.

حضرت علی بن ابی طالب (ع) روایت می کنند : پیامبر اکرم به من فرمود: یا علی!گروهی از مردان قریش راجع به فاطمه ی زهرا سلام الله علیها مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند:ما خواستگار فاطمه بودیم و تو نپذیرفتی اکنون او را به علی بن ابی طالب دادی

من گفتم: به خدا قسم من فاطمه را از شما رد نکردم و او را تزویج ننمودم بلکه خدا خواستگاری شما را نپذیرفت و فاطمه را برای علی تزویج کرد؛زیرا جبرئیل بر من نازل شد و گفت؛خدای تعالی می فرماید: اگر من علی را خلق نمی کردم از حضرت آدم به بعد شوهری که شایسته ی فاطمه باشد در روی زمین نبود.

از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که خطاب به علی علیه السلام فرمود: (لولاک یا علی لما کتن لفاطمه کفو علی وجه الارض)یا علی اگر تو نبودی فاطمه را بر روی زمین کفوی نبود

علامه حسن زاده آملی در شرح این روایت گفته اند: نکاح بر کفائت است که باید مرد و زن کفو هم باشند و مرد غیر معصوم را بر زنی که صاحب عصمت است راهی نیست.


انتهای پیام /
کدخبرنگار: 12199
حنانه امیرپور







مطالب مرتبط