پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر(ع)
 
شنبه 30 تير 1397 -

رای به سایت :
27
محبوب
صفحه نخست ›› دین و اندیشه ›› حوزه 206 عفیف ›› پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر(ع)
1
محبوب  
رای به خبر :
اثر پیدا شدن چند تار مو
اثر پیدا شدن چند تار مو

چرا اسلام برای حجاب حدی معین کرده است؟ حال اگر چند تار مو هم پیدا شود ، مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ چه اثر سوئی ممکن است داشته باشد؟
calendar
تاریخ : 1397/04/14 - 16:03

به گزارش قسم از پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر(ع)  حوزه 206 عفیف  ناحیه مقاومت بسیج میثم تمار ،اولا: مطالعه متون اسلامی قرآن و احادیث پیامبر(ص) و ائمه(ع) و گفتگوهای اصحاب و یاران آن‏ها نشان میدهد که همواره بحث از فلسفه احکام درمیان آن‏ها رایج بوده است. اگر تصور کنیم روش قرآن تنها استدلال در اصول دین و مسائل عقیدتی است، نه فروع دین و مسائل علمی، اشتباه کرده‏ ایم، زیرا می بینیم قرآن مثلاً پس از تشریع روزه ماه مبارک رمضان میگوید" لعلکم تتقون؛ شاید تقوا پیشه کنید". به این ترتیب فلسفه آن را پرهیز از گناه ذکر میکند. در مورد تحریم غنا و شراب میگوید: "شیطان میخواهد به وسیله شراب و قمار میانتان دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد". اما ما همه اسرار را نمیدانیم ولی این را میدانیم که احکام و دستورهای آسمانی از علم بی پایان خداوند سرچشمه میگیرد. این مسأله درست به آن می ماند که از طبیب ماهر معالج خود توضیحاتی درباره فواید داروهایی که برای ما تجویز کرده و چگونگی تأثیر آن‏ها بخواهیم، تا آگاهی و علاقه بیشتری به آن پیدا کنیم،  نه این که به کار بستن دستورهای وی مشروط به توضیحات قانع کننده او باشد، زیرا در این صورت ما هم باید پزشک باشیم. از طرف دیگر اگر چه بسیاری از فلسفه و حکمت‏های احکام الهی را نمی دانیم، اما از آنجا که معتقدیم از علم بی پایان الهی سرچشمه گرفته و جهت سعادت و خوشبختی ما بیان شده، به آن ها عمل می کنیم،  مانند دستور پزشکان، در حالی که علم و آگاهی پزشکان اندازه علم الهی نیست.

به قول استاد قرائتی اگر شما نقشه ای برای رسیدن به گنجی داشته باشید فرضا باید 4 متر به طرف راست و 5 متر به بالا بروید و بعد زمین را بکنید؛ اگر به جای 4 متر 6 متر بروید به گنج مورد نظر نخواهید رسید. در این موارد هم اگر دقیقا به حدود الهی مقید نباشیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم.
ثانیا: شاید عمداً بیرون گذاشتن دو سه تار مو، ظاهرا گناهی کوچک باشد  ولی هیچ گناهی را اگر چه از کبائر شمرده نشده باشد، نباید کوچک دانست، زیرا هر کاری را که خدا حرام یا واجب کرده، تخلف از آن، موجب ناراضی شدن خدا از ما می شود و چیزی که خدا را از ما ناراضی کند و ما را مستحق عذاب او کند، هرگز کم و کوچک نیست.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: چیزی که روز قیامت ضرر برساند، کوچک نیست. (وسایل الشیعه ج 15 ص 312) و چه ضرری بالاتر از غضب خدا. 

رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: خداوند، غضبش را در بین گناهان مخفی کرده، پس هیچ گناهی را کم و کوچک نشمارید زیرا نمی دانید غضب خدا در کدام است. (وسائل الشیعة ج: 15 ص: 313)
پیامبر خاتم صلی الله و علیه و آله به ابوذر فرمودند: ای ابوذر، به کوچکی گناه نگاه نکن، بلکه به بزرگی و عظمت خداوندی نگاه کن که با گناه، از فرمانش سرپیچی می کنی.
ای ابوذر، روح انسان با گناه، خیلی زود خراب و منقلب می شود.
ای ابوذر، ممکن است انسان کار خوبی انجام دهد و دل به آن خوش دارد ولی گناهانی کوچکی را هم مرتکب شده باشد که اصلا آن ها را به حساب نیاورده باشد و روز قیامت ، خدا را از خودش به خاطر آن گناهان، ناراضی و غضبناک ببیند. پس باید هر گناهی را خطرناک دانست. (مستدرک الوسائل ج: 11 ص: 349)
باید توجه داشت که شیطان ملعون برای این که بتواند راحت تر ما را به گناه آلوده کند، به ما تلقین می کند که این که گناه مهمی نیست. وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: بدترین گناهان، گناهی است که گنهکار، آن را کوچک بشمارد. (وسائل الشیعه ج: 15 ص: 312) برای روشن شدن موضوع، به این مثال توجه کنید: اگر کسی سنگی به سوی ما پرتاب کند، ولی بعدا پشیمان شده و عذرخواهی کند، ممکن است او را ببخشیم، ولی اگر سنگ ریزه ای به ما بزند، و در مقابل اعتراض بگوید: این که چیزی نیست، بی خیالش، او را نمی بخشیم، زیرا این کار، از روح استکباری او پرده برمی دارد و بیانگر آن است که او گناهش را کوچک می شمرد.
این فکر که، این گناه کوچک را می کنم، بعد، توبه می کنم از فریب های ظریف شیطان است. زیرا گناه نوشته می شود و اثر بد خود را می گذارد و از کجا معلوم که موفق به توبه بشویم.
امام باقر علیه السلام فرمودند: از گناهان کوچک بپرهیزید که خداوند، شاهد و ناظر است و ملائک مامور می نویسند.
همچنین امام صادق علیه السلام  فرمودند: «از گناهان کوچک هم بپرهیزید زیرا آمرزیده نمی شود.» سؤال شد که گناهان کوچکی که آمرزیده نمی شوند چیست؟
فرمودند: « این که گناه کند و بگوید: این که گناه مهمی نیست. خوشا به حالم اگر گناهم فقط این باشد.» (کافی ج: 2 ص: 287)

برگرفته از نرم افزار حجاب، کاری از موسسه کوثر


انتهای پیام /
کدخبرنگار: 7200